Concepții greșite în optimizarea website-urilor

Optimizarea unui website pentru îmbunătățirea vitezei de încărcare poate fi o problemă complexă, în mod special pentru acei proprietari care nu au cunoștințe în domeniu. Sunt numeroase articole și tutoriale în mediul online care oferă consultanță, însă sunt particularități care nu se aplică fiecărui site în parte. Mai jos sunt câteva dintre cele mai comune sfaturi care necesită clarificări:

1. Scorul performanței contează

 

Se pot utiliza instrumente pentru testarea scorului de performanță a website-ului, cum ar fi Google PageSpeed Insights, GTMetrix, Pingdom sau altele, care vin cu o serie de recomandări. De obicei, proprietarii de site-uri cred că, dacă au instalat un plugin de cache, ar trebui deja să obțină scoruri aproape perfecte. Nu numai că nu este cazul de asa ceva, este și o pierdere de timp obținerea unui scor perfect.

Concluzia este că scorul de performanță este irelevant, contează doar timpul de încărcare a paginilor site-ului.

De ce scorul nu contează:

Principalele motive pentru a avea site-uri mai rapide sunt:

-Îmbunătățirea SEO.

-Îmbunătățirea experienței utilizatorului.

-Mărirea conversiilor.

Totuși, în niciunul din scenariile de mai sus, nota primită pentru performanța site-ului nu este relevantă. Practic, Googlebot, atunci când accesează site-ul, vede doar cât de rapid se încarcă paginile site-ului.

Pentru ce este bun sau relevant scorul

Pentru ce sunt utile calificativele obținute? Acestea pot fi luate în considerare ca un ghid pentru bune practici, detectarea unor anumite blocaje ale site-ului, însă nota nu echivalează cu o încărcare mai rapidă a site-ului. De exemplu, pot fi multe site-uri ce obțin o notă mare, însă viteza de încărcare este semnificativ redusă.

Ca exemplu, dacă un site are un timp de încărcare de 30 de secunde dar scorul obținut la Pingdom este 96/100, în mod categoric, ceva nu funcționează corespunzător.

Cateodată, sugestiile oferite ajută în îmbunătățirea timpului de încărcare, însă, de regulă, sunt greu de implementat și cu rezultate slabe.

Un exemplu clasic este când Google PageSpeed sugerează mutarea CSS-urilor și fișierelor JS în footer. Unele fișiere JS pot fi mutate în footer, însă altele vor strica site-ul dacă sunt mutate. De asemenea, daca site-ul se încarcă fără CSS, va apărea stricat și cu o experiență teribilă pentru utilizator.

2. Ai nevoie de toate tipurile de cache

 

Există mai multe tipuri de cache și unele articole vor sugera că trebuie să le implementezi pe toate – page caching, database caching, Memcache etc.

La un website fără cache, atunci când utilizatorul accesează o pagină web, serverul, prin intermediul PHP, trebuie să adune rapid toate informațiile și bazele de date diferite și să le transmită către browser. Acest lucru necesită, desigur, timp și efort.

În schimb, page caching genereză fișiere HTML statice ale site-ului, lucru care este mult mai rapid să afișeze conținutul, decât de a genera de fiecare dată conținutul de la zero prin intermediul PHP. Astfel, atunci când un vizitator accesează site-ul, acesta preia conținut din fișierele stocate în cache si nici nu se atinge de baza de date. Aceasta este valabilă pentru majoritatea website-urilor.

Unele forme de cache se execută a nivelul serverului, astfel că pot exista restricții în implementarea lor în mediul shared, însă pe soluții VPS sau servere dedicate, opțiunile sunt mai variate. Cache-ul paginilor însă se poate implemeta la nivel de platformă, de exemplu pluginul WordPress, astfel este mult mai ușor pentru utilizatorul normal să îl implementeze.

3. Ai nevoie doar de un plugin pentru cache

 

Utilizarea unui plugin de cache este o unealtă inestimabilă din kitul necesar pentru crearea unui site care se încarcă rapid – dar nu ar trebui să fie singura. De exemplu, la un site WordPress sunt multe nivele care se pot optimiza – într-adevar, unele sunt mai simple și se pot efectua de utilizatorul obisnuit, în timp ce altele pot necesita experiența unui programator web.

Un plugin de cache, când este configurat corect, va ajuta intotdeauna, dar este ultimul nivel în crearea unui site rapid. În fapt, poate fi doar un plasture, în condițiile în care site-ul este ineficient din toate celelalte puncte de vedere.

Alte nivele care trebuie luate în considerare pentru optimizare sunt:

Web hostingul – este unul din principalii factori pentru sporirea vitezei de încărcare a unui site, motiv pentru care investiția într-un serviciu de găzduire potrivit este vitală. Stocarea pe SSD este un criteriu esențial de selecție, urmat de memoria RAM și puterea de procesare alocată, în funcție de complexitatea site-ului. Un web hosting bun nu trebuie să fie neapărat scump, ci să aibă toate caracteristicile de care site-ul tău are nevoie, alături de un suport tehnic disponibil la orice oră.

Tema utilizată – cea mai mare parte a codului site-ului vine din temă, astfel că, o temă ineficient codată, va îngreuna viteza de încărcare. Această zonă poate fi greu de remediat dacă nu sunteți un developer web și, în unele cazuri, este mai rentabil să apelezi la un programator specializat pentru a ajusta tema pentru performanță superioară.

În general, temele care includ toate opțiunile posibile sunt cele mai ineficiente, vor avea scripturi care vor fi încărcate însă nu sunt folosite în fapt. În caz că ai o astfel de temă , nu activa toate opțiunile disponibile, decât dacă le folosești.

Plugin-uri – contrar credinței populare, nu cantitatea plugin-urilor contează, ci calitatea lor. Este suficient un singur plugin programat greșit pentru a încetini considerabil site-ul. Desigur, trebuie să fii chibzuit cu plugin-urile pe care le selectezi și să le stergi pe cele care nu le folosești.

În concluzie – Cache-ul nu poate remedia un cod scris prost, poate doar mitiga efectele acestuia într-o anumită masură. Cu cât sunt mai bune componentele site-ului, cu atât va fi mai rapid.

4. Un CDN este indispensabil

 

Acesta este un alt sfat des întalnit, care nu trebuie luat ad-literam. Scopul unui CDN este ca, în cazul ideal, să servească componente (ex. imagini, fișiere CSS, JS) la vizitator din locația cea mai apropiată de el, pentru a reduce latența.

Latența este timpul necesar pentru transmiterea continuțului de la server la browser, cu cât este mai departe utilizatorul browserului de server, cu atât va dura mai mult livrarea.

Cu un CDN, care are multiple servere pe tot globul, conținutul va fi livrat de cel mai apropiat server de utilizator, acesta primind conținutul mai rapid. Astfel, un CDN este util doar dacă ai vizite internaționale, altfel poate fi inutil și fără sens.

Trebuie să mai ai în vedere că un CDN este un server extern și browserul trebuie să opereze o căutare DNS pentru a ajunge la acel server și fiecare căutare consumă un pic de timp (aproximativ 200ms). Astfel, trebuie să te asiguri că aportul de viteză câștigat prin CDN este mai mare decât cel consumat pe căutarea DNS și timpul de rezolvare.

 

5. Timpul de răspuns al serverul este cauzat doar de webhost

 

În majoritatea uneltelor de testare online vei găsi o sugestie privind îmbunătățirea timpului de răspuns al serverului și majoritatea utilizatorilor consideră ca acesta este cauzat doar de performanța webhostului. Timpul de răspuns al serverului este, de fapt, compus din:

  • – Timpul necesar ca solicitarea de la browser să ajungă la server și viceversa, acesta poate ajunge la cateva sute de milisecunde dacă testarea se operează de pe alt continent.
  • – Timpul necesar pentru ca serverul să proceseze codul site-ului, acesta se poate reduce prin optimizarea site-ului. Practic, un site optimizat va fi procesat mai repede de către server.

Concluzie

Optimizarea vitezei de încărcare nu este proces cu pași și metode strict definite. Este necesară răbdare și, câteodată, încercări repetate până la găsirea soluției optime pentru site. Orice sfat găsit online sau primit direct trebuie verificat și testat că se aplică sau nu situației site-ului.

Lasa un mesaj