Google Webmaster Tools

Cand vorbim de SEO si modalitati prin care un website isi poate spori vizibilitatea in cautarile Google, dar si in alte motoare de cautare, nu trebuie scapat din vedere unul dintre cele mai puternice instrumente pe care le pune la dispozitie… chiar Google!

In acest articol vom discuta despre Google Webmaster Tools, un serviciu care inmagazineaza cateva instrumente foarte puternice, cu ajutorul carora orice webmaster isi poate monitoriza evolutia in motoarele de cautare si improviza acolo unde este cazul. Google Webmaster Tools este un serviciu gratuit, pus la dispozitia tuturor care au cont de Google (Gmail), care are in componenta peste 10 instrumente cu ajutorul carora puteti verifica integritatea unui site si imbunatati vizibilitatea acestuia in Google, dar si celelalte motoare de cautare (Yahoo, Bing, Ask etc).

Iata, pe scurt, cateva avantaje ale fiecarui instrument oferit de acest serviciu gratuit de la Google:

1. Sitemap – ceea ce s-ar traduce prin “harta site-ului”. O astfel de harta este foarte importanta la inceputul activitatii unui site, pentru ca va comunica motoarelor de cautare structura website-ului dvs – categoriile, paginile, articolele etc. In acest fel, un sitemap va grabi oarecum aparitia dvs in motoarele de cautare, iar pentru utilizatori ar putea fi foarte util, pentru ca le va permite sa aiba o imagine de ansamblu asupra tuturor paginilor. Harta site-ului (sitemap) trebuie generata de un soft special, iar pentru WordPress va recomandam xml sitemap – cel mai popular si folosit modul de acest gen. Odata generata o harta a site-ului, trebuie sa intrati in google webmaster tools pentru a specifica adresa acesteia (de regula este: site.ro/sitemap.xml). Odata specificata adresa hartii siteului, Google va indexa mai repede paginile pe care le aveti publicate.

2. Crawler Access (accesarea cu crawlere) – Cu ajutorul acestui instrument de la Google puteti genera fisierul robots.txt care este mai mult decat important pentru a comunica spre Google care pagini nu trebuie indexate. Spre exemplu, daca folositi WordPress, nu aveti nevoie ca Google sa indexeze directorul /wp-admin, pentru ca se adreseaza doar administratorilor, iar blocarea indexarii pentru acest fisier este mai mult decat recomandata. De altfel, poate mai aveti instalat pe domeniu si alte site-uri pe care lucrati si, pentru a nu fi indexate aiurea, trebuie sa blocati indexarea folosind acest instrument.

3. Linkurile din site – Mai jos, imediat sub Sitemaps si Crawler Access, gasiti optiunea de Sitelinks. Daca Google gaseste site-ul dvs relevant unei cautari, ii poate genera pe langa titlul principal alte cateva sub-titluri la fel relevante. Cu ajutorul acestei optiuni puteti impiedica aparitia sub-titlurilor si pastra doar titlul principal al site-ului.

4. Schimbarea adresei – Sunt cazuri in care doriti sa schimbati numele de domeniu – poate pentru ca nu l-ati ales bine prima oara, poate pentru ca ati gasit ceva mai relevant nisei dvs, iar pentru a face aceasta schimbare impreuna cu tot continutul web de pe vechiul domeniu trebuie sa-i comunicati lui Google cu ajutorul acestui instrument. Accesand pagina Change Of Address (sau modificare de adresa, pentru meniul in limba romana), puteti gasi ce aveti de facut pas cu pas pentru a schimba adresa corespunzator, fara sa fiti penalizat ulterior de duplicate content (continut in oglinda) sau sa incalcati alte reguli importante impuse de Google.

5. Interogari de cautare – De aici urmariti evolutia site-ului dvs pentru cuvintele-cheie targetate si aflati informatii despre cate click-uri s-au dat pe site din numarul total de afisari intr-un anumit interval de timp. Aceast instrument de monitorizare a prezentei site-ului pe Google este foarte important, pentru ca va afiseaza atat cuvintele-cheie pentru care a fost vizibil site-ul, numarul de cautari, dar si rata de click/numar de cautari – informatii care va ajuta sa aflati pentru care cuvinte-cheie exista cerere mai mare si unde trebuie sa lucrati pentru a genera mai multe rezultate.

6. Links to your site (Linkuri catre site-ul dvs) – Cu ajutorul acestei optiuni din cadrul Google Webmaster Tools puteti vizualiza link-urile prezente pe web care fac referire la o pagina din interiorul site-ului dvs. Daca, de exemplu, comentati pe un blog si lasati adresa dvs, sau obtineti un link de la un prieten, va trebui sa-l gasiti aici. In general, informatiile de acest gen se actualizeaza foarte greu si este posibil ca datele reale sa va ajunga chiar si dupa o luna de zile. Optiunea este insa grozava, pentru ca va permite sa aveti o imagine de ansamblu a tuturor link-urilor care fac referire la dvs.

7. Keywords (cuvinte-cheie) – La fel ca si optiunea de mai sus, aceasta permite o imagine de ansamblu, insa a cuvintelor predominante pe tot website-ul dvs. Este important ca in aceasta sectiune Webmaster Tools sa gasiti cuvintele-cheie targetate si nu altele, care n-au relevanta cu nisa atacata.

8. Malware (programe malware) – O alta facilitate importanta care vine odata cu Google Webmaster Tools este scanarea website-ului dvs de programe malware (programe care dauneaza vizitatorilor – virusi). Uneori, astfel de programe malware se pot intalni in temele de WordPress sau template-urile furate, iar pentru a evita vreo penalizare Google, este bine sa fiti informati din timp daca website-ul dvs este curat, sau poate dauna vizitatorilor.

9. Crawl errors (erori la accesarea cu crawlere) – Acest instrument va afiseaza toate paginile website-ului care figureaza ca existente si de fapt nu pot fi accesate de robotii Google. Uneori se intampla sa schimbati un link sau sa stergeti articole din site, iar acest gen de actiuni nu pot decat sa dauneze reputatiei dvs in fata lui Google. Pagina odata generata este bine sa ramana pe picioare mereu !

10. Crawl stats (statistici accesare cu crawlere) – Aici aveti la dispozitie diferite grafice/cifre care reflecta interesul lui Google vizavi de website-ul dvs. Puteti analiza informatii precum: numarul de pagini accesate de roboti, cantitatea de date descarcata de acestia, dar si timpul pe care il acorda Google unei singure pagini de site.

11. HTML suggestions (Sugestii HTML) – O sectiune pe care trebuie sa o vizitati cat mai des, pentru ca va afiseaza eventualele cazuri de duplicate content (continut in oglinda) intern, duplicate title (titluri care se repeta) dar si alte probleme care va pot afecta prezenta in motoarele de cautare!

Pe langa alte instrumente premium dedicate webmasterilor, Google Webmaster Tools reprezinta un inceput bun pentru cei mai putin experimentati.

  • Lucian says:

    Daca am cumparat un domeniu care a avut o alta destinatie in trecut decat la ce il folosesc eu acum, ce pot sa fac cu vechile pagini care imi tot apar in google webmaster la Erori de accesare cu crawlere? Site-ul a avut foarte multe pagini indexate si dupa 2 ani tot apar foarte multe. Le-am tot marcat ca si remediate, dar apar incontinuu! freun sfat?

Lasa un mesaj